Boek van de late Nintendo-president schetst een visie voor het bedrijf, de liefde voor gamen
13 Apr 2021
Nintendo's overleden president Satoru Iwata hield toezicht op de wereldwijde groei van de videogamemaker toen Super Mario en Pokemon bekende namen werden.
Ask Iwata werd gepubliceerd na zijn dood door kanker in 2015 op 55-jarige leeftijd. Deze maand publiceert VIZ Media de Engelse vertaling van het boek, dat in 2019 in het Japans uitkwam.
“Op mijn visitekaartje ben ik een corporate president. In mijn gedachten ben ik een game-ontwikkelaar. Maar in mijn hart ben ik een gamer ”, zei Iwata ooit, een van de vele citaten die opvallen in het boek.
In het hele boek schetst Iwata zijn visie voor Nintendo Co. entertainment waar iedereen in het gezin van kan genieten, ongeacht leeftijd, geslacht en spelvaardigheid. De bedrijfscultuur die hij koesterde, moedigde individuele makers van games aan en liet zien dat hij een van hen was in hart en nieren.
Iwata was van een jongere generatie dan de voorhoede van Japanse productieleiders die wereldwijde aandacht hebben getrokken: Soichiro Honda, oprichter van de automaker die zijn naam draagt; Momofuku Ando, uitvinder van de instant noodle; Akio Morita, die Sony startte in een reparatiewerkplaats te midden van platgebombardeerd puin.
Het in Kyoto gevestigde Nintendo begon met het maken van traditionele Japanse speelkaarten, maar stapte, zoals Iwata in 2002 overnam, over op videogames met aanbiedingen zoals de Wii-systeem en de Nintendo DS-handheld, evenals games die op mobiele telefoons worden gespeeld.
De prestaties van het bedrijf kenden ups en downs zoals een rit in een Super Mario-achtbaan, maar deden het de laatste tijd goed omdat mensen vasthielden aan thuis als gevolg van de pandemie wendde zich tot games. De winst voor de negen maanden tot en met december is verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder tot bijna 377 miljard yen ($ 3,4 miljard).
Dat geluk zal misschien niet duren, aangezien de normale activiteiten worden hervat met het uitrollen van vaccins, een verandering die de verkoop waarschijnlijk de casual game-gebruikers die Nintendo-spelers vormen, in plaats van de rivaliserende consoles van de belangrijkste gamers, hebben de neiging om aan te trekken.
Het verwachte einde van de pandemie zal waarschijnlijk samenvallen, zeggen analisten, met een piek in de - de zogenaamde "levenscyclus", of de duur van de aantrekkingskracht van de consument, van Nintendo-consoleaanbiedingen zoals de Switch. Er blijven ook vragen over het vermogen van Nintendo om geld te verdienen met de groeiende sector van mobiele games.
Consoles zouden kunnen blijven evolueren, zoals die met virtual reality, zeggen analisten. Nintendo heeft ook intellectueel eigendom, wat lucratieve bedrijven stimuleert, zoals merchandising en themaparken.
Al die bedrijven floreerden onder Iwata's presidentschap.
Kenshu Kikuzawa, hoogleraar bedrijfskunde aan Keio University, gelooft dat de sterke punten van Japanse bedrijven voortkomen uit traditionele praktijken zoals levenslange tewerkstelling en loonsverhogingen op basis van anciënniteit, die nog steeds kenmerkend zijn voor grote Japanse bedrijven, waaronder Nintendo.
Dat kweekt op zijn beurt de loyaliteit van medewerkers aan, wat volgens Kikuzawa belangrijk is in de creatief werk dat Nintendo drijft.
Japanse bedrijven moeten vasthouden aan Japans zijn, doen waar ze goed in zijn, vakmanschap produceren, zei Kikuzawa, precies zoals Iwata Nintendo leidde.
"Nintendo is in veel opzichten een heel ouderwets Japans bedrijf, ”zei hij. “Uiteindelijk houden Nintendo-medewerkers echt van Nintendo. De loyaliteit aan het bedrijf is enorm. ”
Dat soort emotionele toewijding stelt een bedrijf in staat moeilijkheden te overwinnen, zelfs tijdens periodes van financiële verliezen, terwijl werknemers volharden en hard werken voor een ommekeer, zei hij. p>
Iwata toonde al jong talent voor programmeren. Voordat hij afstudeerde aan het prestigieuze Tokyo Institute of Technology, werkte hij parttime in het Japanse HAL Laboratory, bekend van de "Kirby" -games en werkte hij samen met Nintendo. Hij maakte voor het eerst spellen voor Nintendo Famicom-machines, die in de jaren tachtig uitkwamen.
Iwata werd gepromoveerd tot hoofd van HAL voordat hij het roer overnam bij Nintendo. Zijn collega's zeggen dat hij een goede luisteraar was. Hij interviewde iedereen bij het bedrijf twee keer per jaar en probeerde eerlijk en respectvol te zijn.
“Mijn plan was om een klankbord te zijn en een idee te krijgen van wat er gebeurde. , maar toen ik met elke persoon afzonderlijk ging zitten, werd ik overweldigd door hoeveel ik aan het leren was, "schreef Iwata.
Shigesato Itoi, een schrijver, acteur en maker van Nintendo's 'EarthBound'-gameserie, plaatste opmerkingen uit Iwata's boek op zijn persoonlijke website en bewonderde hem diep.
"Ik heb hem nog nooit iemand de schuld zien geven of kwaad spreken over iemand", zei Itoi, die Iwata al 25 jaar kende, en zegt dat hij hield van hem als een jongere broer.
In plaats van grote veldslagen in Hollywood-stijl blinkt Japan uit in vreedzamere blockbusters, zoals Nintendo's 'Animal Crossing', zei Itoi. Hij vergeleek het spel, dat het leven in een dorp simuleert, met spelende kinderen.
"Het was niet echt iets waarvan veel experts in de game-industrie verwachtten dat de wereld het leuk zou vinden", zei hij. "Wat Japan te bieden heeft, heeft nog steeds een groot potentieel."
Iwata probeerde mensen aan te spreken die nog nooit eerder games hadden gespeeld en degenen die vroeger speelden maar ermee ophielden, zei Kensuke Yabe, professor aan de Chukyo University. School of Global Studies.
“Hij had buitengewoon goede instincten over wat er op de grond gebeurde. Om hun aantrekkingskracht te maximaliseren, zorgde hij ervoor dat Nintendo-consoles waren ontworpen voor de woonkamer, "zei Yabe.
Toen de Wii uitkwam, stond Iwata erop dat de controller een 'afstandsbediening' werd genoemd, een meer bekende term die oproept Tv-toestellen in plaats van 'controller'. Hij hield van spelletjes om Engels te leren, om te gaan met een hond en om eten te koken.
"Een videogame is interessant als je lol kunt hebben door simpelweg iemand te zien spelen", schreef Iwata.