Tijdschrift: Lotus 72's F1-jubileumspecial
08 Oct 2020
Het is vijf decennia geleden dat de Lotus 72 Jochen Rindt naar de Formule 1-wereldtitel in 1970 bracht in het eerste seizoen van de competitie.
Het 72-model ging vier jaar later nog steeds sterk toen Ronnie Peterson drie Grand Prix-overwinningen voor het team pakte. Hoewel het seizoen van Rindt in 1970 zou eindigen in een tragedie tijdens de Italiaanse Grand Prix, werd de 72 vervolgens een van de meest geliefde machines uit de autosportgeschiedenis en stond hij bovenaan de Formule 1-sectie van onze reeks 'grootste auto's' podcasts ter ere van de 70e verjaardag van Autosport. magazine.
Daarom hebben we 25 pagina's van het Autosport-magazine van deze week, dat vandaag (8 oktober) verschijnt, gewijd aan de Lotus 72. Van de oorspronkelijke Gold Leaf-kleurstelling tot het beroemde JPS zwart-met-goud, Gary Watkins onderzoekt wat het zo goed maakte (en soms zo verontrust). Charles Bradley praat met Emerson Fittipaldi, die in 1972 het wereldkampioenschap met de auto won, en krijgt van de Braziliaan te horen dat het de meest bijzondere auto uit zijn carrière was. En Matt Kew brengt de restauratie van het chassis in kaart waarmee Fittipaldi de meeste van zijn Lotus-successen behaalde.
Classic Team Lotus-chef Clive Chapman, zoon van merkoprichter Colin en die zo vriendelijk de gerestaureerde 72 ter beschikking stelde aan Autosport voor een circuittest, geeft ook zijn mening over de auto.
Bij de overstap naar de moderne F1 liet Honda Red Bull en AlphaTauri in de steek door hun terugtrekking vanaf eind 2021 aan te kondigen, en de implicaties hiervan zijn ons voor de hand liggende uitgangspunt voor onze zeven pagina's met Pit & Paddock-nieuws.
In de Verenigde Staten gingen de struikelblokken van Scott Dixon aan het einde van het seizoen in de IndyCar Series verder terwijl het Penske-paar Josef Newgarden en Will Power overwinningen behaalden op de GP-circuit van Indianapolis. David Malsher-Lopez vertelt het verhaal van hoe dat gebeurde.
We hebben ook een volledig overzicht van de nationale race-actie in het VK. Helaas werd de tweede dag van de Castle Combe Autumn Classic verlaten vanwege de hevige regen, maar de spijkers van het Britse GT- en Britse F3-kampioenschap gingen door - met een aantal controversiële en betreurenswaardige organisatorische snafus voor de eenzitter-racers, die worden onderzocht in een opiniestuk door Stefan Mackley.
Wilt u het Autosport-magazine elke week bij u thuis bezorgen? Schrijf u vandaag nog in en mis nooit meer uw wekelijkse autosportfestijn: www.autosportmedia.com/offer/article