Waarom maakt Mercedes alles los?
16 Apr 2021
De uitgaande Mercedes-Benz GLA van de eerste generatie was een sluipende stationwagen. Met afmetingen die precies de hoogte (60 ") en breedte (71") nabootsten van mijn geliefde 2018 VW Golf Alltrack en slechts een klein beetje beknibbelde op de lengte (175 "versus 180"), slaagde hij erin langs de verraderlijke grens van schattige- ute-dom als een bewoner van een wijnclub die amper een test voor de gematigdheid langs de weg doorstaat. Ik bedoel, kijk eens naar deze twee auto's naast elkaar. Ze zouden een twee-eiige tweeling kunnen zijn, als een van de tweelingen in de baarmoeder geen voedsel meer kreeg en vijf centimeter korter en veel lelijker uitkwam.
De nieuwe Mercedes GLA250, die ik onlangs heb getest, is resoluut capabeler. voertuig in elk opzicht. Zijn besturing is nauwkeuriger. De materialen van het interieur lijken nergens in de buurt als ontevreden, vooral niet als het vol zit met $ 18.000 aan opties zoals de versie waarin ik reed. De vering is soepeler. En het 4Matic vierwielaandrijvingssysteem voelt meer zelfverzekerd aan, zelfs als ik meer dan mijn deel van de tijd doorbracht in paniekremmen toen het van de ijsrodelbaan van een oprit bij de AirBnB een vriend en ik huurden.
Helaas komt het niet door de wagentest. Dit is voornamelijk te wijten aan het ontwerp. Hij is nu drie en een halve centimeter groter, waardoor hij 63,5 centimeter bedraagt en direct tussen de Kia Soul en Kia Sportage plaatst, beide beslist geen wagens. Het is ook ongeveer anderhalve centimeter breder, wat, hoewel niet precies in hetzelfde gebied als een Buick Estate uit 1975 - de meest gigantische reguliere productiewagen ooit gebouwd - de Benz toch een dikte geeft die lijkt op zijn grotere broers en zussen, de GLC en GLE. (Het biedt ook een verbeterde opslagcapaciteit in vergelijking met het uitgaande model, dat, als tegenwicht, een kenmerk van een wagen is.)
In feite is de GLA zo vergelijkbaar met die grotere voertuigen die wanneer Ik plaatste een foto van de trucklet, iemand bij Mercedes 'eigen sociale media-account zag het voor zijn grote broer. Gelukkig vermijdt het op zijn minst het functieverminderende, ziedende schildpadprofiel van zijn "crossover coupe" -neefjes.
Maar de inflatie van de GLA en het opgeven van de status die aan een langdak grenst, roept een belangrijke vraag op. : Waarom laat Mercedes alles los? Wees getuige van de recente opgekrikte en gedoopte E-Klasse-wagen in de Outback, en de nog recentere aankondiging dat, hoewel de geheel nieuwe 2022 C-Klasse een wagenvariant in andere delen van de wereld zal aanbieden, deze niet beschikbaar zal zijn hier in de Verenigde Staten.
Het is duidelijk dat, net als bij alle andere kwalen die de auto-industrie momenteel overkomen, de SUV-ificatie van alles gedeeltelijk de schuld is. Ondanks of vanwege de verminderde rol en aantrekkingskracht van de VS in de grotere wereld, willen Amerikanen hoog zitten, middelen verspillen en het gevoel hebben dat ze alles onder controle hebben. Maar de concurrenten van Benz bij Audi en Volvo verdubbelen het aantal wagons, elk met twee verschillende modellen in de Verenigde Staten, samen met diverse varianten. Zelfs Porsche heeft zojuist een tweede toevoeging aan zijn lokale wagon-line-up aangekondigd, met de elektrische Taycan Cross Turismo die zich aansluit bij de Baleen Panamera Sport Turismo.
Dit komt natuurlijk te midden van het nieuws dat een paar andere recente overstappen naar de wagon. train, Jaguar en Buick, verlaten het segment in de Verenigde Staten. Krediet stomme smaak van de consument. Wagons zijn goed voor slechts ongeveer 1,5 procent van de Amerikaanse verkoop van nieuwe voertuigen. (Het is vermeldenswaard dat dit aantal extreem dicht bij de snelheid ligt waarmee onze inwoners pure batterij-aangedreven auto's kopen.) Misschien is Porsche iets op het spoor met zijn watty Cross Turismo, en is de elektrische wagen het contra-intuïtieve antwoord op de twijfelachtige vraag die niemand denkt te vragen. Mercedes mag zijn nieuwe GLA behouden. In plaats daarvan zullen we de driepuntige ster een verzoekschrift indienen om zijn nieuwe EV-platform onder een EQC-stationwagen te plaatsen.